Czy E-szkoła pomoże uczniom i uatrakcyjni naukę?

AKTUALNOŚCI, CIEKAWOSTKI, TECHNOLOGIE

Nowoczesne technologie mogą umożliwić naukę niepełnosprawnym uczniom czy oszczędzić studentom dojazdów na zajęcia w odległych miastach, ale też ubarwić nieciekawą lekcję na niewdzięczny temat. O możliwościach, jakie dają, dyskutowali w Katowicach uczestnicy seminarium „E-szkoła szansą dla młodego Europejczyka”. Choć wszystkie szkoły w województwie śląskim mają dostęp do internetu i pracownie komputerowe, to – jak podkreślano – o pełnej informatyzacji trudno jeszcze mówić.


W pięciu szkołach z inicjatywy Śląskiego Kuratorium Oświaty wprowadzono program „Lekki jak piórko – multimedialna szafka dla ucznia = lekki tornister”, zapewniając uczniom netbooki. Na sfinansowanie takiego projektu zdecydowały się też niektóre samorządy. Łącznie w śląskich szkołach uczniowie korzystają obecnie z 250 netbooków.

„Polska jest niestety krajem dosyć odpornym na nowoczesne technologie, co jest związane z kiepską infrastrukturą informatyczną. Wielokrotnie miałem do czynienia z dyrektorami szkół, zainteresowanymi wprowadzeniem w swojej placówce nowoczesnych rozwiązań, które jednak nie mogły być implementowane np. z powodu zbyt dużych wymagań co do łączy internetowych w porównaniu z tym, co miała szkoła” – powiedział specjalista z zakresu informatyzacji szkolnictwa Michał Chamiga.

Choć koszty urządzeń i oprogramowania mogą być dość wysokie, to – jak podkreślił Chamiga – to branża, gdzie urządzenia stale tanieją, przy jednoczesnym wzroście ich możliwości technicznych. „Można też korzystać z dofinansowania ze środków unijnych, a także wykorzystywać te urządzenia po zajęciach tak, by zarabiały na siebie” – dodał. Wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk apelował do dyrektorów szkół, by zwracali się o wsparcie na takie inwestycje do samorządów, będących organami założycielskimi szkół.

Śląski kurator oświaty Stanisław Faber poinformował, że w województwie śląskim planowane jest utworzenie platformy edukacyjnej, gdzie nauczyciele wymienialiby się doświadczeniem i swoimi materiałami. Znalazłyby się tam również materiały dla uczniów, uwzględniające ich predyspozycje i różne przedziały wiekowe.

„Tego nie ma. Najczęściej uczniowie sięgają do Wikipedii, nie umiejąc dokonać selekcji i syntezy materiału, który powinien być przecież dobrze przygotowany pod względem metodycznym” – powiedział kurator.

Dodał, że choć nowoczesne technologie w szkole to wymóg naszych czasów, to nie zastąpią tradycyjnych form prowadzenia zajęć. „Nie marginalizują wykorzystania podręczników, o atrakcyjności danej lekcji decyduje jednak również jej forma, dynamizm. Czy to będą +Sonety krymskie+ Mickiewicza czy trudniejsza proza – zawsze można to uatrakcyjnić przez muzykę czy ciekawy obraz” – podkreślił Faber. LUN

PAP – Nauka w Polsce


Drogi czytelniku, nasza strona internetowa korzysta z plików cookies
Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Prawa autorskie © 2010-2014 NEWSFix Magazine.
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Powrót do góry