Ciekawostki astronomiczne na stronach ESO

AKTUALNOŚCI, CIEKAWOSTKI, NAUKA, POLSKA, ŚWIAT, TECHNOLOGIE

Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) udostępniło kilkadziesiąt darmowych podcastów astronomicznych w polskiej wersji językowej. Kilkuminutowe filmiki prezentują najnowsze odkrycia astronomiczne, wielkie teleskopy oraz pracę astronomów.

Obecnie dostępnych jest 39 podcastów z serii zatytułowanej „ESOcast”. Poszczególne odcinki mają długość od kilku do nawet ponad 10 minut. Opowiadają o różnych zagadnieniach, jedne przedstawiają najnowsze odkrycia w badaniach kosmosu (np. odkrycie 50 nowych planet pozasłonecznych), inne prezentują nowo wybudowane instrumenty (np. teleskop VISTA), nie brak też opowieści o tym, jak wygląda praca astronomów i inżynierów w obserwatoriach ESO (np. w Obserwatorium Paranal na pustyni Atakama).

fot. NASA

ESOcast o numerze 1 opowiada o tym, jak w Obserwatorium Paranal ekipa filmowa z Hollywood nagrywała sceny do filmu o Jamesie Bondzie („Quantum of Solace”). Z kolei najnowszy ESOcast numer 39 przedstawia najnowsze wyniki badań otoczenia czarnej dziury w centrum Drogi Mlecznej.
„Odcinki zostały przetłumaczone na język polski w formie napisów nałożonych na oryginalny angielski film. Podcasty ESO można wykorzystywać na przykład na zajęciach szkolnych -licencja, na której są udostępniane, zezwala na ich bezpłatne używanie” – powiedział Krzysztof Czart, polski koordynator Sieci Popularyzacji Nauki ESO, odpowiedzialny za tłumaczenia.

Wszystkie podcasty można obejrzeć na stronie internetowej ESO pod adresem:

Można je też pobrać na swój komputer w różnych formatach: .mov, .mpeg, .mp4, .m4v. Do wyboru są różne rozdzielczości aż do 1280 x 720 pikseli (format HD – High Definition). Podcasty można również znaleźć na YouTube i w kilku innych popularnych serwisach. Z kolei teksty polskich tłumaczeń można też w razie potrzeby pobrać jako osobne pliki w formacie .srt.