Zdrowie: Bakterie w jelitach wpływają na ryzyko zawału

AKTUALNOŚCI, NAUKA, POLSKA, STYL ŻYCIA, ŚWIAT, ZDROWIE I URODA

Skład i rozmiar flory bakteryjnej w naszych jelitach może pomóc przewidzieć ryzyko zawału. Co więcej, manipulacja tymi mikroorganizmami może wpłynąć na zmniejszenie ryzyka oraz szybszą rekonwalescencję – informuje FASEB Journal.

sxc

Wnioski są wynikiem badań przeprowadzonych na trzech grupach szczurów, z których pierwsza otrzymywała standardowe pożywienie, drugiej podawano w wodzie wankomycynę (antybiotyk o działaniu bakteriobójczym), a trzeciej – suplement zawierający probiotyk (Lactobacillus plantarum – bakteria, która hamuje produkcję leptyny).

Zarówno u gryzoni, które otrzymywały antybiotyk, jak i u tych otrzymujących probiotyk, zaobserwowano obniżenie poziomu leptyny (hormonu regulującego apetyt i metabolizm), co przełożyło się na mniejsze ryzyko i siłę zawału, a także szybszą regenerację funkcji mechanicznych serca w porównaniu z grupą otrzymującą standardową dietę. Oba preparaty wpłynęły na zmianę mikroflory jelit i w obu przypadkach podanie leptyny powodowało zmniejszenie efektu ochronnego.

„Biochemiczny związek pomiędzy bakteriami w jelitach, ich matabolitami oraz uszkodzeniami serca wpływa na ryzyko zgonu z powodu zawału mięśnia sercowego” – mówi autor badań dr John E. Baker z Medical College of Wisconsin w Milwaukee. „Zastosowanie probiotyków w przyszłości będzie w stanie poprawić zdrowie układu krwionośnego populacji”.

„Nie jesteśmy skłonni przepisywać jogurtu w celu zapobiegania zawałom, jednak te badania pozwalają nam lepiej zrozumieć, w jaki sposób mikrobiom wpływa na reakcję naszego organizmu na uszkodzenia” – dodaje redaktor naczelny pisma Gerald Weissmann. – Podobnie jak lekarze oceniają ryzyko chorób serca na podstawie poziomu cholesterolu, ciśnienia tętniczego i ogólnej kondycji ciała, być może wkrótce będziemy mogli ocenić podatność na choroby, patrząc na mikroby, które zasiedlają jelita”.

Odkrycie to ma szansę przyczynić się do powstania nowych testów diagnostycznych, a także metod zapobiegania i leczenia pacjentów po zawale – konkludują naukowcy.