Nie siedź długo w pracy lub w domu – będziesz krócej żyć.

STYL ŻYCIA, ZDROWIE I URODA

Nawet w pracy i w domu należy w miarę możliwości się ruszać. Z badań opublikowanych przez „Archives of Internal Medicine” wynika, że zbyt długie przebywanie w pozycji siedzącej zwiększa ryzyko zgonu nawet u osób, które uprawiają sport.

Photo: Robert Kneschke/fotolia

Najbardziej zagrożone są osoby, które w ciągu dnia siedzą przez co najmniej 11 godzin. Ryzyko zgonu w najbliższych 3 latach jest u nich aż o 40 proc. większe niż u tych, które w tej pozycji przebywają nie dłużej niż 4 godziny.

Wskazują na to obserwacje ponad 200 tys. osób przeprowadzone w ramach Sax Institute’s 45 and Up Study w Australii. Są to największe tego rodzaju badania na półkuli południowej.

Główny ich autor dr Hidde van der Ploeg z University of Sydney’s School of Public Health przekonuje, że dla zachowania zdrowia ważna jest nie tylko ogólna aktywność. Niekorzystne jest również zbyt długie siedzenie w jednym ciągu, np. przy świątecznym stole. Zaleca zatem, by co jakiś czas wstawać i się przejść lub gimnastykować.

Według uczonego, zbyt długie siedzenie zaburza w organizmie metabolizm: zwiększa w organizmie poziom trójglicerydów, tzw. złego cholesterolu (LDL) oraz zmniejsza wrażliwość na działanie insuliny, co doprowadza do cukrzycy.

Dr Ploeg zastrzega się, że z badań tych nie wynika, że nie warto w ogóle uprawiać sportów. Wskazują one jedynie na to, że aktywność fizyczna nie jest wystarczająca, gdy jednocześnie mamy długie okresy przebywania w pozycji siedzącej.

Z tych samych obserwacji wynika, że osoby, które długo siedzą i rzadko uprawiają sport, są dwukrotnie bardziej narażone na zgon, niż te, które często się ruszają. Wśród mało aktywnych fizycznie osób ryzyko zgonu jest największe u tych z nich, które najmniej się ruszają i najdłużej przebywają w pozycji siedzącej.

Australijski uczony przypomina, że dorośli powinni być aktywni przez co najmniej 30 minut dziennie (dzieci – przez minimum godzinę). Należy choćby się przespacerować.

Co jednak mają zrobić osoby, które musza przez wiele godzin przebywać w pozycji siedzącej, np. zatrudnione w biurze?

Dr Ploeg zaleca, żeby co jakiś czas wstawać i robić sobie przerwy. Nie trzeba się zaraz gimnastykować. Wystarczy się przespacerować po pomieszczeniu, w którym pracujemy, kiedykolwiek i gdziekolwiek jest to możliwe. Jego zdaniem, powinni o to zadbać również pracodawcy odpowiednio projektując biura.

Należy mniej siedzieć poza godzinami pracy. „Przeciętna osoba dorosła aż 90 proc. czasu wolnego spędza w fotelu lub na kanapie” – twierdzi dr Ploeg. Jego zdaniem, tu jest spora rezerwa poprawy naszego zdrowia.

PAP – Nauka w Polsce

Powiązane wpisy


Drogi czytelniku, nasza strona internetowa korzysta z plików cookies
Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Prawa autorskie © 2010-2014 NEWSFix Magazine.
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Powrót do góry