Aktywny kontakt z muzyką rozwija mózg małym dzieciom

AKTUALNOŚCI, POLSKA, STYL ŻYCIA, ŚWIAT, ZDROWIE I URODA

Interaktywne zajęcia muzyczne mogą korzystnie wpłynąć na rozwój mózgu maluchów zanim jeszcze zaczną one mówić i chodzić – twierdzą naukowcy, których wnioski przytoczone zostały w piśmie „Developmental Science”.

Dwunastomiesięczne dzieci, które uczestniczyły w takich zajęciach wraz z rodzicami, częściej się uśmiechały, sprawniej komunikowały z otoczeniem oraz były bardziej wyczulone na bodźce muzyczne.

fnavarro/sxc


Swoje badania naukowcy z Uniwersytetu McMaster prowadzili wśród dzieci i rodziców, którzy przez sześć miesięcy raz w tygodniu uczęszczali na jedne z dwóch rodzajów zajęć muzycznych. Pierwsze polegały na interaktywnym tworzeniu muzyki oraz uczeniu się krótkich kawałków kołysanek i rymowanek, a także wspólnym graniu na instrumentach perkusyjnych. Podczas drugich zajęć maluchy bawiły się z rodzicami przy różnych stanowiskach z zabawkami przy jednoczesnym słuchaniu utworów z popularnej serii „Baby Einstein”.

Gdy naukowcy porównali później reakcje mózgów dzieci z obu grup zauważyli, że maluchy z aktywnej grupy szybciej i częściej reagowały na dźwięki muzyczne w porównaniu z grupą, której kontakt z muzyką był bierny.

„Dzieci, które brały udział w interaktywnych zajęciach wcześniej wykazywały wrażliwość na cechy dźwięku – mówi autorka badań Laurel Trainor. – Preferowały na przykład wersję utworu fortepianowego, który utrzymywał się w tonacji, nad wersję, która zawierała dźwięki poza tonacją. Nie zaobserwowaliśmy tego u dzieci, które podczas zajęć były bierne”.

Większą niespodzianką okazały się jednak różnice niezwiązane z muzyką. Dzieci z aktywnej grupy stały się bardziej komunikatywne (co przejawiało się m.in. w machaniu przy pożegnaniach czy wskazywaniu przedmiotów znajdujących się poza zasięgiem). Ponadto maluchy częściej się uśmiechały, łatwiej było je uspokoić oraz były mniej rozdrażnione, gdy znajdowały się w nowej dla siebie sytuacji lub gdy coś szło nie po ich myśli.

„Większość wcześniejszych badań związanych z ekspozycją na muzykę koncentrowała się na starszych dzieciach. Nasze wyniki sugerują, że mózg małego dziecka może być pod tym względem szczególnie plastyczny” – komentuje Trainor.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Powiązane wpisy


Drogi czytelniku, nasza strona internetowa korzysta z plików cookies
Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Prawa autorskie © 2010-2014 NEWSFix Magazine.
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Powrót do góry