Kobiety nie ufają sklepom internetowym

AKTUALNOŚCI, INTERNET, POLSKA, SOCIAL MEDIA, STRONY WWW

Kobiety w mniejszym stopniu niż mężczyźni ufają e-sklepom. Częściej interweniują, gdy sklep spóźnia się z dostawą i częściej wystawiają e-sklepom w internecie ocenę negatywną – wynika z badań dr Marzena Feldy ze Szkoły Głównej Handlowej.

Dr Marzena Feldy zajęła się zbadaniem zachowań konsumenckich młodych kobiet i mężczyzn w sklepach internetowych w swojej pracy doktorskiej. Zdiagnozowała różnice dotyczące zachowań rynkowych młodych konsumentów i konsumentek korzystających z usług e-zakupów.

Photo: Robert Kneschke/fotolia

Jak wynika z badań, kobiety uważają e-zakupy za zbyt „techniczne”, a sama formuła kupowania online – bez udziału przyjaciółek, które można zapytać o radę – wydaje im się nudna. Ankietowane podkreślały, że podczas e-zakupów brakuje im kontaktu ze znajomymi czy możliwości zasięgania porad.

Wybór zakupów tradycyjnych może wynikać także z faktu, że większość e-konsumentek nie ma zaufania do płatności online. „Ponadto przeładowane ofertą strony internetowe wywołują u kobiet stres informacyjny. Dla klientek ważny jest także bezpośredni kontakt ze sprzedawcą czy możliwość zwrotu towaru” – czytamy w przesłanym PAP komunikacie.

Dla mężczyzn e-zakupy to wygodny, efektywny sposób zaspokajania potrzeb konsumpcyjnych. Najbardziej cenią sobie bogatą ofertę, korzystne warunki zawierania transakcji i nieograniczony dostęp do informacji.

Nie tylko zakupy tradycyjne, ale również internetowe kobiety częściej robią razem z innymi osobami. Niekoniecznie są to jednak wspólne wirtualne zakupy z koleżankami, a raczej pomoc mężczyzny w wyborze sprzedawcy godnego zaufania.

„Kiedy dojdzie już do konieczności bezpośredniego kontaktu ze sklepem internetowym, e-konsumentki chętniej korzystają z poczty elektronicznej i specjalnych internetowych formularzy. Za to panowie częściej telefonują do biura obsługi klienta i prowadzą czaty z obsługą”- pisze autorka badania.

Kobiety przyznają, że chcą być zaskakiwane dodatkowymi korzyściami, są skłonne do zmiany zdania tuż przed finalizacją transakcji i sugerują się kampaniami promocyjnymi przy wyborze oferty online. Mężczyźni zaś wykazują w stosunku do promocji pewną nieufność. Co więcej, e-konsumentki częściej przekonuje do zakupu darmowa dostawa, a e-konsumentów: rabat, szybsza dostawa, reklama, program lojalnościowy oraz dłuższa gwarancja.

E-konsumentki częściej interweniują, gdy sklep spóźnia się z dostawą, choć ogólnie to one są skłonne dłużej oczekiwać na przesyłkę. Co ciekawe, to kobiety lepiej od mężczyzn pamiętają nazwy e-sklepów. Kobiety postrzegają zwrot towaru jako kłopotliwy i raczej nieskuteczny. Częściej od mężczyzn wystawiają też e sklepom w internecie ocenę negatywną.

Pracę doktorską pt. „Zachowania konsumenckie młodych kobiet i mężczyzn w sklepach internetowych” dr Marzena Feldy napisała w Kolegium Zarządzania i Finansów SGH pod kierunkiem prof. Bogdana Mroza.

Badanie przeprowadziła na grupie młodych osób (18-34 lata). Złożyły się na nie 323 wypełnione kwestionariusze dotyczące samych zakupów oraz doświadczeń pozakupowych, a także indywidualne wywiady pogłębione z 20 osobami, które przynajmniej dwukrotnie w ciągu roku poprzedzającego badanie zrobiły zakupy w internecie.

źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Powiązane wpisy


Drogi czytelniku, nasza strona internetowa korzysta z plików cookies
Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Prawa autorskie © 2010-2014 NEWSFix Magazine.
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Powrót do góry