Co zrobić, jeśli biuro podróży bankrutuje? Przeczytaj nasze porady!

AKTUALNOŚCI, PODRÓŻE, POLSKA, STYL ŻYCIA

Czasami zdarza się, że turyści z przyczyn od nich niezależnych nie mogą wyjechać na wykupione wakacje, powinni domagać się zwrotu pieniędzy lub wypłaty odszkodowania. Jakie prawa im przysługują i jak o nie zabiegać – podpowiadają specjaliści z branży turystycznej.

Według analizy internetowego biura podróży Tripsta.pl co czwarty Polak, kiedy planuje swoje wakacje, wybiera się na nie wykupując wycieczkę u touroperatora. Niestety w dobie kryzysu ekonomicznego, niestabilność rynku finansowego może spowodować upadek największych nawet gigantów z sektora turystyki. Jakie wówczas przysługują prawa turystom i jak mogą się oni zabezpieczyć przed taką ewentualnością?

Przed zakupem sprawdź touroperatora

– Istnieje kilka sposobów, za pomocą których można zweryfikować wiarygodność biura podróży – mówi Marko Brinkmann z serwisu turystycznego Tripsta.pl. – Z łatwością można sprawdzić np. wyniki finansowe tych instytucji, które działają jako spółki akcyjne. Mają one bowiem obowiązek publikować swoje sprawozdania za miniony rok – dodaje.

Z pomocą mogą przyjść także internauci, którzy na wszelkiego rodzaju forach wypowiadają się na temat biur podróży, wystawiają im oceny oraz komentują, czy usługi świadczone były zgodnie z umową. Taka recenzja pozwoli poza tym sprawdzić, jaki jest standard noclegu i czy rzeczywiście wysoka ilość gwiazdek przekłada się na wysoki poziom jakości usług.

Należy również sprawdzić, czy wybrane biuro podróży znajduje się w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Taki zbiór znajduje się na stronie Ministerstwa Sportu i Turystyki. – Obecność touroperatora w takim rejestrze podnosi nie tylko jego wiarygodność, ale również pozwala sprawdzić wysokość gwarancji ubezpieczeniowej, która pozwoliłaby uregulować zobowiązania wobec klientów w sytuacji, gdy np. biuro upada – wyjaśnia Marko Brinkmann z Tripsta.pl.

Jakie prawa przysługują pasażerom, gdy biuro upada?

Gwarancję ubezpieczeniową lub bankową musi posiadać każdy organizator imprezy turystycznej. – Taki obowiązek nakłada na niego Ustawa o usługach turystycznych – mówi Radosław Szajerski, adwokat z poznańskiej kancelarii. – W chwili, gdy touroperator ogłasza upadłość, ciąży na nim prawnie nałożony obowiązek zapewnienia transportu wszystkim uczestnikom wycieczki. Jeśli jest on niewypłacalny, poszkodowani powinni zwracać się do Marszałka Województwa, w którym dane biuro miało swoją siedzibę – dodaje. Wówczas zostaną im wypłacone pieniądze, które pokrywa gwarancja ubezpieczeniowa. Co więcej, organizator musi zwrócić pieniądze również tym, którzy na wycieczkę nie zdążyli jeszcze wyjechać, ale wpłacili część kwoty lub całą sumę na pokrycie kosztów uczestnictwa w imprezie turystycznej.

Powiązane wpisy

  • aniakod

    Witam

    Napewno słyszeliście państwo o upadłości organizatora summerelse
    Mieliśmy mieć wyjazd na 13.08 a dzisiaj otrzymalismy telefon że wyjazd sie nie odbędzie z powodu bankructwa organizatora biura.
    Proszę o rade, co w tej sytuacji mozna zrobic?

  • Piotr

    Ponieważ w tym roku jednak kilka biur upadło, zastanawiam się z kim lecieć na wczasy? Chyba powinienem wybrać jakiegoś organizatora „pewniaka”, a nie biuro mało znane, jakieś miejscowe? Które z tych większych i bardziej znanych byście mogli polecić? Z kim będzie najbezpieczniej?

  • sgos

    Też uważam, że najważniejsze, to dobrze sprawdzić biuro, a nie rzucać się na atrakcyjną cenę, wiele znanych i dobrze prosperujących biur również ma dobre ceny , ale prócz tego ma również renomę i dobra organizację, wystarczy trochę poczytać informacji i opinii, a napewno nic nie zepsuje waszego urlopu.

  • Adm

    Przede wszystkim to przed wyjazdem należy dokładnie biuro sprawdzić. Poczytać ich historię, sprawdzić opinie innych, zobaczyć jak stoją w tych wszystkich rejestrach itd. Ja latam na wczasy od lat i nie zdarzyło mi się żeby na moich wakacjach biuro upadło, mało tego, wszystkie biura z którymi latałem istnieją do dzisiaj i mają się dobrze. W zeszłe wakacje i w tym roku byłem z Alfa Starem, kiedyś leciałem jeszcze z tui i naprawdę wieloma innymi biurami. Dobrze jest mieć rozeznanie, wtedy człowiek na wakacjach tylko odpoczywa, a nie martwi się czy oby na pewno wszystko jest dobrze.


Drogi czytelniku, nasza strona internetowa korzysta z plików cookies
Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Prawa autorskie © 2010-2014 NEWSFix Magazine.
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Powrót do góry