Zdrowie: Mikroelementy wokół nas – Wapń

AKTUALNOŚCI, POLSKA, STYL ŻYCIA, ZDROWIE I URODA

Wapń jest niezbędnym minerałem dla funkcjonowania naszego organizmu. Jest składnikiem kości i zębów, niezbędny do funkcjonowania mięśni, krzepnięcia krwi i regulacji ciśnienia krwi. Wapń jest potrzebny do zachowania prawidłowego rytmu serca, wspomaga układ nerwowy.Wapń ma wpływ na zdrowy sen, nasze nerwy, optymizm i entuzjazm. Dostarczając go sobie w odpowiednich dawkach opóźniamy częstą chorobę – osteoporozę, a nawet możemy jej zapobiec.

fot. By LadyofHats [Public domain], via Wikimedia Commons

Jakie są sygnały niedoboru tego pierwiastka? Na początku pojawiają się skurcze mięśni, bóle stawów, drętwienie rąk i nóg. Pojawiają się kłopoty z paznokciami, włosami, zaparcia, krwotoki z nosa, stany depresyjne i lękowe. Jeśli zlekceważymy te sygnały, organizm zacznie wykorzystywać wapń z kości, co z czasem kończy się osteoporozą. Nasz organizm dziennie potrzebuje około 1 grama tego pierwiastka. Mężczyźni i kobiety po wyżej 50 roku życia potrzebują go nieco więcej 1,2-1,3g dziennie, zaś dziewczęta 1,3g. Gdzie szukać wapnia w pożywieniu? Wapń znajdujemy w mleku, jogurtach, żółtym serze, białym serze, grochu, fasoli, rybach, migdałach, soi, rzepie, szprotkach, czekoladzie mlecznej, warzywach zielonych, wodzie mineralnej.

Wapń znajdujący się w warzywach jest słabo przyswajalny, bo zawierają błonnik i kwas szczawiowy. Wchłanianie wapnia w przewodzie pokarmowym poprawia witamina D. Dobrym więc połączeniem będzie pasta z twarogiem i wędzoną rybą. Dużą ilość wapnia mają ryby w konserwach zjadane z ośćmi.
Siedzący tryb życia powoduje odwapnianie kości, nie unikajmy więc ćwiczeń fizycznych, spacerujmy, biegajmy, uprawiajmy sport. Przykładowe produkty i zawartość wapnia w 100g tego produktu:

– mleko w proszku odtłuszczone 1270mg
– mleko pełne w proszku 950mg
– ser parmezan 1100mg
– sery żółte 7oo-9oomg
– szprotki 8oo-1000mg
-sardynki 400-500mg
– ser twarogowy chudy 100mg
– ser sojowy tofu 100mg
– szpinak gotowany 600mg
– migdały 250mg
– brokuły 100mg
– fasola 50mg
– chleb żytni razowy 65mg
– chleb graham 26mg

Opracowano na podstawie: Onet.wiem/wikipedia

Powiązane wpisy


Drogi czytelniku, nasza strona internetowa korzysta z plików cookies
Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Prawa autorskie © 2010-2014 NEWSFix Magazine.
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Powrót do góry