Możliwość komentowania Dieta przedłuża życie chorych na raka jelita grubego została wyłączona 22

Dieta przedłuża życie chorych na raka jelita grubego

AKTUALNOŚCI, NAUKA, ŚWIAT

Chorzy na raka jelita grubego powinni unikać diety bogatej w węglowodany o wysokim wskaźniku glikemicznym. “The Journal of the National Cancer Institute” informuje, że zwiększa ona ryzyko nawrotu choroby i wcześniejszego zgonu.

Od dawna prowadzone są dyskusje czy dieta ma jakiś wpływ nie tylko na samopoczucie, ale także i przeżywalność chorych na nowotwory złośliwe. Najnowsze obserwacje wykazują, że może mieć ona istotne znacznie u chorych leczonych z powodu raka jelita grubego.

sxc

Badania prowadzono wśród 1 000 pacjentów będących w trzecim stadium choroby, gdy są już przerzuty do węzłów chłonnych. Wszyscy byli po operacji usunięcia guza i po leczeniu chemioterapią. Na tym etapie pięcioletnie przeżycia uzyskuje się w USA u 50-65 proc. chorych. Potwierdziło się, że ważne jest nie tylko jak przebiegało u nich leczenie, ale także jaką stosują dietę.

Prof. Jeffrey A. Meyerhardt z Dana-Farber Cancer Institute w Bostonie twierdzi, że najmniej korzystna jest dieta o wysokim wskaźniku glikemicznym (IG). Z jego obserwacji wynika, że aż o 80 proc. zwiększa ona ryzyko nawrotu choroby i wcześniejszego zgonu w okresie 7 lat.

Uczony tłumaczy to tym, że wysoki poziom insuliny we krwi sprzyja rozwojowi raka. Taką zależność zaobserwowano już u osób cierpiących na cukrzycę, które częściej chorują na raka jelita grubego. Podejrzewa się, że insulina sprzyja rozmnażaniu się komórek nowotworowych oraz zwiększa przeżywalność tych, które krążą we krwi i mogą wywołać przerzuty.

Nie znaczy to jednak, że każda dieta węglowodanowa jest niekorzystna dla chorych na raka jelita grubego. „Poszczególne węglowodany i cukry wywołują odmienne reakcje organizmu” – podkreśla prof. Meyerhardt. Zaleca, żeby wybierać produkty o niskim wskaźniku glikemicznym, takie jak jajka, ryby i owoce morza, wołowina, sery, a także awokado, cebula i brukselka.

Z wcześniejszych badań tego samego uczonego wynika, że dla chorych na raka jelita grubego najbardziej niekorzystna jest dieta najczęściej stosowana w krajach zachodnich, czyli obfitująca w mięso, tłuszcze, białe pieczywo i słodkie desery. Stosujący ją pacjenci w trzecim stadium tej choroby są aż trzykrotnie bardziej narażeni na zgon i nawrót choroby.

Wskaźnik glikemiczny obliczany jest na podstawie wpływu produktów żywnościowych na poziom glukozy we krwi w 2-3 godziny po ich spożyciu. Dotyczy wyłącznie węglowodanów, ponieważ tłuszcze i białka nie powodują wysokiego wzrostu poziomu glukozy. Wskaźnik ten jest podobny u ludzi zdrowych i chorych na cukrzycę.

Najwyższy IG wykazują te produkty, które są szybko trawione i po spożyciu powodują gwałtowny wzrost glukozy we krwi, a w ślad za tym również insuliny. Należą do nich m.in. napoje gazowe, białe pieczywo, smażone ziemniaki, płatki kukurydziane i piwo.

Trzeba jednak pamiętać, że wysoki poziom glukozy we krwi zależy też od ilości spożywanych produktów i zawartych w nich węglowodanów. Te o wysokim wskaźniku glikemicznym, ale spożywane w małych ilościach, dają taki sam efekt w wyrzucie insuliny do krwi jak produkty o niskim IG, ale zjadane w dużych ilościach. Decyduje o tym tzw. ładunek glikemiczny (ŁG), który pokazuje jaka jest zawartość węglowodanów w pożywieniu.

Przykładowo arbuz ma wysoki wskaźnik glikemiczny (72), ale w 100 gramach zawiera jedynie 5 gramów węglowodanów, gdyż w większości składa się z wody. Jego ŁG wynosi jedynie 3,6. Z kolei w 100 gramach makaronu o mniejszym wskaźniku glikemicznym (44) są 22 gramy węglowodanów. Stąd jego ŁG makaronu jest ponaddwukrotnie wyższy (wynosi 8,8).

Większy ładunek glikemiczny – niż ryż (ma jedynie 25 proc. węglowodanów) – ma białe pieczywo, które w połowie składa się z węglowodanów.

Prof. Meyerhardt zwraca uwagę, że napoje gazowane, a także niektóre soki, np. z daktyli i rodzynków, mają wyższy ładunek glikemiczny niż wody smakowe, sok pomarańczowy, jabłkowy i pomidorowy. Lepiej też spożywać ryż brązowy niż biały, pieczywo z pełnego ziarna, a nie białe. (PAP)

źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Powiązane wpisy


Drogi czytelniku, nasza strona internetowa korzysta z plików cookies
Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Prawa autorskie © 2010-2014 NEWSFix Magazine.
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Powrót do góry