Naukowcy wiedzą, co decyduje o naszym wyglądzie

AKTUALNOŚCI, NAUKA, POLSKA, ŚWIAT

Badacze z Joint Genome Institute na Lawrence Berkeley National Laboratory w Kalifornii odkryli co decyduje o wglądzie naszej twarzy. Eksperyment został przeprowadzony na myszach. Podczas niego zaobserwowano tysiące małych fragmentów DNA, które wpływają na rozwój twarzy. Już niewielkie modyfikacje, mogą powodować daleko idące zmiany w wyglądzie. Mimo testów prowadzonych na zwierzętach, u ludzie wygląda to podobnie, przez co naukowcy mogą wnioskować, że wyniki badań byłyby identyczne.

fot. wikipedia

Wszystkie te fragmenty DNA działają na zasadzie wyłączników: aktywują lub nie dane geny. Jednak dopiero kilkaset z kilku tysięcy zostało przypisanych do jakiejś funkcji. Kiedy wyłączono konkretne geny myszom, w ich wyglądzie nie zaszła żadna drastyczna zmiana, jednak nie wiadomo, jak zareagowałby na to organizm człowieka. Zatem na razie naukowcy używają tylko animacji komputerowej, która może pokazać zmiany zachodzące w wyglądzie czaszki i twarzy.

Jak wnioskują naukowcy, to odkrycie może być wykorzystywane w przyszłości przy wadach wykrytych we wczesnym stadium rozwoju płodu i zapobiegać deformacjom czaszki u dzieci, które często wpływają na oddychanie, czy mowę.

KS