NASA stworzy najzimniejsze miejsce wszechświata

AKTUALNOŚCI, NAUKA, ŚWIAT

Naukowcy z amerykańskiego Państwowego Urzędu Lotnictwa i Astronautyki (NASA) chcą dokończyć, rozpoczęty w roku 1995, projekt stworzenia pojedynczej fali materii. Dziewiętnaście lat  temu odkryto, iż schłodzenie kilku milionów atomów rubinu do temperatury sięgającej zera bezwzględnego (−273,15°C) sprawi, iż połączą się one we wspomnianą wyżej falę. Jak dotąd, podobne efekty uzyskano w skutek zastosowania tejże metody używając atomów sodu.

nasa logo

Dlatego pracownicy NASA chcą na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) umieścić Cold Atom Lab, urządzenie przypominające i działające jak zamrażarka. Według przewidywań laboratorium, warunki wewnątrz niej mają osiągnąć poziom 100 pikolelwinów powyżej zera bezwzględnego (1 pikolelwinów odpowiada jednej miliardowowej części kelwina). Eksperyment ten umożliwi przeprowadzanie badań w warunkach, w których panują temperatury znacznie niższe, niż te, występujące w kosmosie.

Rob Thompson, jeden z uczestników projektu, wierzy, iż Cold Atom Lab będzie w stanie dokonać pomiarów nawet nikłych oddziaływań miedzy atomami, do których dochodzi w temperaturze zera bezwzględnego, dzięki czemu odkryte zostaną nowe zjawiska kwantowe.

mh